דוד לוקח אותנו לטיול בטבע הצמוד לעיר, ומוביל אותנו להליכה בטיילת מטופחת ובין סיפורים מרגשים.
|
מסיירים עם דוד גל-אור | טל' נייד: 054-2406657. דוד לוקח אותנו לטיול בטבע הצמוד לעיר, ומוביל אותנו להליכה בטיילת מטופחת ובין סיפורים מרגשים.
עמק הארזים - העיר ירושלים יושבת בלב הטבע, בין הרים מוריקים ונחלים עמוקים. הנחל הגדול ביותר שעובר בסמוך לעיר הוא נחל שורק, לאורכו משתרעים חלקים נרחבים של פארק ירושלים. מסלול הטיול סביב נחל שורק נמצא במרחק נגיעה מהעיר, ונוכל למצוא בו מעיינות ובוסתנים שופעים, מטעי פרי וטראסות עתיקות. נלך בשבילים נסתרים ובטיילת מטופחת, נבקר בכפרים חקלאיים שקמו סביב ערוץ הנחל, ונתוודע לסיפורים חלוציים מרגשים. בדרכנו נעבור בין בתים מפוארים של כפר ערבי נטוש, נרחץ בבריכת מעיין עתיקה ונבקר בחווה אורגנית מיוחדת. משפחות עם ילדים ייהנו מגני משחקים משוכללים שנטועים בנוף הפתוח, ומיטיבי לכת יוכלו לשלב הליכה מאתגרת יותר בין סלעים ופרחים. לתשומת לבכם: המסלול מומלץ במיוחד בשיא החורף. בתקופה זו פורחות לאורך המסלול המוני שקדיות, וניתן להוסיף לו ביקור במאגר בית זית, שמתמלא במים הזורמים בנחל שורק, ונראה כמו אגם אלפיני בין ההרים. המסלול הוא חלק מסדרת ספרים "לכל אחד ירושלים - 50 מסלולי סיור בירושלים", להזמנת הסדרה לחץ/י כאן. ![]() מים ![]() תצפיות ![]() מדבר ![]() ירוק ![]() פריחה ![]() מערות ![]() עתיקות ![]() אתגרי ![]() עירוני ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() אתרים שמחייבים תיאום מראש > חוות טור-סיני. קבוצות צריכות לתאם גם את הביקור בבית ילין. פרטים במידע השימושי. איפה חונים > מגיעים אל מחלף גולדה מאיר בחלקה הצפוני של ירושלים, ופונים בו אל שדרות מנחם בגין דרום. משתלבים בכביש הראשי שמטפס לעבר הכניסה לירושלים, ואחרי כ-1.5 קילומטר יורדים ימינה אל מחלף גבעת שאול. כ-150 מטר לאחר הירידה במחלף, פונים ימינה לכביש צר על פי השילוט למי נפתוח (ליפתא). את המכונית מחנים בחניון קטן שנמצא משמאל |1|. איפה חונים בנקודת הסיום > מי שמגיע עם שתי מכוניות, יחנה את המכונית הראשונה במגרש חנייה שנמצא לצד כביש הגישה למושב בית זית. מי שמגיע ממערב יחלוף על פני מחלף הראל ובתוך מנהרת הראל, ומעט אחריה יפנה ימינה על פי השילוט למוצא ובית זית. אחרי כ-2 דקות פונים שוב ימינה לכיוון בית זית, ומיד שמאלה למגרש חנייה |14|. מי שמגיע מכיוון ירושלים צריך לרדת במחלף הראל לכיוון מבשרת ציון, להסתובב ולחזור לכיוון ירושלים. אחרי זמן קצר פונים ימינה לכיוון מוצא ובית זית, וממשיכים באותה הדרך. מי שרוצה להמשיך לטייל למאגר בית זית, יכול לחנות קרוב לסכר שבקצה המאגר. לשם כך מגיעים למעגל התנועה שבצומת כרם |19| ופונים בו צפונה לכביש 395 לכיוון מבשרת ציון. אחרי כ-350 מטר פונים ימינה |18| על פי השילוט לבית הספר החקלאי עין כרם, ומיד שוב ימינה לשביל עפר. מתקדמים כ-600 מטר, ומחנים את המכונית ברחבת החנייה שבקצה השביל |17|. איך מגיעים בתחבורה ציבורית > מגיעים לתחנה המרכזית של ירושלים, יוצאים ממנה אל רחוב יפו, ופונים ימינה. יורדים לכיוון היציאה מהעיר, מתחברים לכביש שיוצא מירושלים והולכים לצידו. חולפים על פני שתי תחנות דלק, ומעט לאחר מכן פונים ימינה לשביל סלול. עוברים בגשר מעל הכביש, יורדים במדרגות שמעברו השני ומגיעים אל החניון |1|. מה לכתוב ב-GPS > לנקודת החנייה וההתחלה: ליפתא, ירושלים. לנקודת הסיום: לודוויג בלום, ירושלים. בין כפר מפואר לחווה אורגנית הכפר הנטוש בו אנו נמצאים, יושב במקומו של כפר מקראי שנקרא 'מָרְנַפְתַח'. שם זה דבק במקום כבר בשנת 1207 לפני הספירה, כאשר מלך מצרי שנקרא פרעה מרנפתח, ערך מסע כיבושים בארץ ישראל, והציב את מחנהו כאן, סמוך לירושלים הקדומה. מאוחר יותר, כאשר נכנסו בני ישראל לארץ, הם כבשו את המקום, והשם המצרי 'מָרְנַפְתַח' הפך ל'מֵי נֶפְתּוֹח'ַ: "וְיָצָא הַגְּבוּל יָמָּה וְיָצָא אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹח" (יהושע י"ח, טו). מיקומו של הכפר בסמוך לאדמות נחל שורק הפוריות, בשילוב עם המעיין שנובע בעוצמה רבה, איפשרו לו להתפתח ולהפוך ליישוב יהודי גדול. לשיאו הגיע הכפר במאה ה-19 ובראשית המאה העשרים, אז התגוררו בו אלפי מוסלמים שקראו לו בשם ליפתא. מהתצפית אפשר לראות שבתי הכפר היו פזורים על שתי גדותיו של הערוץ, כך שתפסו שטח רחב מאוד, ורק שבילי הליכה צרים חיברו ביניהם. נסו לדמיין את תושבי הכפר קמים מדי בוקר, יורדים מביתם אל המעיין, וממנו יוצאים לעבוד בשטחים החקלאיים. את תוצרתם החקלאית מכרו תושבי ליפתא בשווקי ירושלים, שהתפתחה באותן שנים גם מחוץ לחומות העיר העתיקה, והתקרבה אל הכפר. עם פרוץ מלחמת העצמאות בסוף שנת 1947, השתבשו החיים בליפתא. תכנית החלוקה של האו"ם קבעה כי הכפר ייכלל בשטחה הבינלאומי של ירושלים, אך הוועד הערבי העליון התנגד לקביעה זו, והורה לפנות את הנשים והילדים לרמאללה, ולהציב במקום לוחמים. במהרה הפך הכפר השקט לזירת קרב. לוחמי הנָגַ'אדַה המיומנים צלפו בבתי השכונות היהודיות הסמוכות קרית משה, גבעת שאול ורוממה, ולכן פשטו לוחמי המחתרות היהודיות על הכפר, ופוצצו בו כמה מבנים. אחרי כמה חודשים של לחימה נפל הכפר בידי כוחות ההגנה, ועם תום המלחמה הוא נותר נטוש. אל הבתים ההרוסים נכנסו בשנות ה-50 עולים מתימן ומכורדיסטאן, והם התגוררו בהם בתנאי מחייה קשים. הכפר לא היה מחובר למערכות חשמל וביוב, בבתים לא היו שירותים ומים זורמים, ודרכי הגישה אליהם נותרו צרות ומתאימות להולכי רגל בלבד. במכתב שכתבה רחל ינאית בן-צבי בשנת 1958, תיארה אשת הנשיא את המצב במקום: "ירדנו עם הנשיא לכפר ליפתא אשר בשערי ירושלים. מצאנו את הכפר העברי הקדום שרוי בעוני מנוון ומשפיל... וילדיו ילדי עוני... ללא שמחה האופיינית לילדינו בישראל. חפויי ראש חזרנו, בושנו ונכלמנו... מה לי התאורה המפוארת שבבית ראש הממשלה ובבית הנשיא, כאשר במורד, פה על ידינו, שוררת עדיין אפלה וחושך מצרים, והרי בליפתא אין אפילו תאורה בחוצות...". ברבות השנים פונו התושבים מן הכפר הנטוש, והמקום הוכרז כשמורת טבע. משקיעי נדל"ן רבים ביקשו להניח ידיהם על הבתים הערביים, אך עד היום הוא נשמר כפינה אותנטית ומיוחדת בפאתי לירושלים. אחרי המנוחה נרד מהגג, ונוכל לחזור אל השביל המסומן, או להמשיך ולשוטט בין הבתים. אפשר להיכנס בזהירות אל בתים נטושים, להשקיף על הנוף מבעד לחלונות ולפתחים, ולהתרשם משרידיה המרשימים של הבנייה המפוארת. בתי הכפר בולטים בתקרותיהם העגולות, בחלונותיהם הקמורים ובקשתות אבן שמופיעות בכל מקום. זהו הכפר הערבי היחיד בגבולות הקו הירוק ששרד כמרקם נוף כפרי שלם, ובזמן שנסתובב בו נרגיש כאילו הזמן קפא מלכת. בין הבתים גדלים שיחי צבר ועצי תאנה שמניבים פרי בימות הקיץ, ועצי שקד שנצבעים לבן בימות החורף, ואלה מוסיפים לאווירה הפסטורלית ששוררת במקום. אווירה זו מופרעת לעיתים על ידי חסרי בית ותמהונים, שמוצאים בבתים מקום מתאים למנוחה או התבודדות. אם תיתקלו באדם שכזה, מומלץ לא להפריע לו, ולהמשיך ללכת. בתום הסיור בכפר נחזור אל השביל המסומן בכחול, נפנה בו ימינה ונרד מעט בתלילות. בתוך 3-2 דקות נגיע אל ערוץ נחל, נפנה ימינה ונמשיך בירידה. נחלוף על פני גרוטאה ישנה של רכב, ובהמשך נעבור ליד גדר שתוחמת אזור ביטחוני מסווג. נתקדם בשביל מתון בין הגדר שמשמאל לבתי הכפר שנישאים מימין, ובמהרה ייפתח מולנו שוב נוף נחל שורק. אחרי 5-4 דקות הליכה נראה בתוך הנחל גן משחקים מטופח, אליו מועדות פנינו. נרד במתינות בשביל המתפתל, ובתוך 3-2 דקות נוספות נתחבר אל כביש סלול |3|. נפנה שמאלה, ובתוך דקה ניכנס אל גן השעשועים שנמצא מימין. הגן מלא מתקנים משוכללים ובו נדנדות וקרוסלות חדשניות, מתקני טיפוס בחבלים וגלישה באומגה. בין המתקנים פזורים לוחות משחק לימודיים, בעזרתם אפשר להכיר את בעלי החיים והצמחים שאופייניים לאזור. גן זה הוא חלק מ"פארק ירושלים", מיזם שנועד לפתח את האזורים הטבעיים שמקיפים את ירושלים ולהנגיש אותם לציבור. נשב לנוח לצד שולחנות פיקניק שפזורים בשטח, ונשתעשע במתקנים השונים. בתום הבילוי נצא מהגן, נפנה ימינה ונלך לצד הכביש. כעבור כ-2 דקות נגיע לצומת |4|, נפנה בה ימינה על פי השילוט לחוות טור-סיני. כאן נעצור ונספר על נחל שורק, בו אנו מטיילים. נחל שורק הוא אחד הנחלים הארוכים בישראל. הוא מתחיל את דרכו בחלקה הצפוני של שכונת רמות, ומתפתל לאורך כ-70 קילומטר עד שהוא נשפך לים התיכון באזור פלמחים. ערוצו העמוק והרחב של הנחל, מעורר פליאה. הרי לנחלים גדולים יש בדרך כלל אגן ניקוז רחב מאוד, ואילו נחל שורק מתחיל את דרכו רק קילומטרים ספורים מזרחית אלינו. ההסבר לכך טמון בעובדה שנחל שורק הוא נחל קדמון, כלומר שריד לנחל ארוך הרבה יותר, שהיה קיים עוד לפני היווצרות השבר הסורי-אפריקני. באותם ימים היו הרי עבר הירדן המזרחי מחוברים עם הרי יהודה והשומרון, והיוו יחידה הררית אחת. מוצאו של נחל שורק היה בהרי עבר הירדן המזרחי, ומשם זרם הנחל בשיפוע מתון, לאורך מאות קילומטרים, עד לים התיכון. המשקעים הרבים שירדו בהרים הגבוהים ולאורך נתיב זרימתו, יצרו כבר אז נחל עמוק, ש"חצב" את דרכו בפיתולים רחבים מערבה. כאשר נוצר השבר הסורי-אפריקני, התנתק נחל שורק מחלקו המזרחי, אך הערוץ נותר עמוק ורחב, תזכורת לימים בהם זרמה כאן כמות גדולה של מים. כיום זורמים מים בנחל רק בימות גשם סוערים, ומעט אחריהם. מומלץ במיוחד להגיע לכאן בימים כאלה, ולהתרשם מהמים שזורמים בעוצמה רבה בתוך הערוץ, וגורפים איתם כל מה שנקרה בדרכם. "נולדתי למשפחה ציונית, שתמיד חיפשה לעשות מעשים בעלי משמעות", פותח עודד את סיפורו. "סבי, נפתלי הרץ טורטשינר, היה פרופסור למקרא ולשון בברלין בשנת 1933, כאשר עלתה המפלגה הנאצית לשלטון. הוא עלה ארצה, התקבל לסגל האוניברסיטה העברית, ונמנה עם ראשוני המרצים לבלשנות, יהדות ומקרא בישראל. במקביל הקים סבי את האקדמיה ללשון עברית, והשלים את עריכת מילון בן-יהודה", מספר לנו עודד בגאווה. "בברית שלי, שנערכה לפני יותר משבעים שנה, שאלו את סבא איך ייתכן שהוא עדיין נושא שם משפחה אירופאי, ובו במקום הוא החליט לעברת את שמו לטוּר-סיני" (שפירושו הר סיני). עשייתו הענפה של נפתלי טור-סיני, זיכתה אותו ברבות השנים בפרס ישראל ובתואר יקיר ירושלים. במקביל לפעילותו הציבורית, דאג נפתלי לחנך את ילדיו לראות את טובת הציבור לנגד עיניהם. "הוריי, סימה וזאב (בנו של נפתלי) היו ממייסדי קיבוץ אלומות שבדרום הכנרת", ממשיך עודד ומספר: "הם הגיעו לשם יחד עם עוד שבעה זוגות, ביניהם שמעון וסוניה פרס, והתאהבו באורח החיים החקלאי. כמה שנים מאוחר יותר שבו הוריי להרי יהודה, והתגוררו במושבה מוצא שבמבואות ירושלים. הם חלמו לחדש את הטראסות החקלאיות שהיו פזורות סביב נחל שורק, ולגדל עליהן מינים וזנים חדשים של עצי פרי, שטרם גדלו בארץ ישראל באותם ימים". זאב נעזר באביו נפתלי, ויחד הם פנו ליוסף וייץ, יו"ר הקרן הקיימת לישראל. אחרי משא ומתן קיבלה משפחת טור-סיני מאות דונמים של אדמות לאורך נחל שורק. הם גייסו סכומי כסף גדולים מקרובי משפחה שברחו אף הם מאירופה והתגוררו בארה"ב, וניגשו למלאכת הכשרת הקרקע. פועלים רבים סיקלו את השטח הטרשי, פרצו דרכים והכשירו טראסות רחבות ומודרניות, בהן ניתן היה לעבוד עם מיכון מודרני שיובא מחו"ל. אט-אט התרחב השטח החקלאי, ובשיאו הוא הגיע לכ-1,300 דונם, שהשתרעו משכונות רמות וסנהדריה שבצפון ירושלים ועד מבשרת ציון. בשטח הענק ניטעו עצי דובדבנים, אפרסקים, נקטרינות ושאר עצי פרי ממאות מינים וזנים, ואלה סיפקו כ-30% מפירות הקיץ של מדינת ישראל הצעירה. המטעים קיבלו את השם 'מטעי עמק הארזים', ונחשבו להצלחה מסחררת. "בשיא פריחתו של העמק", ממשיך עודד, "התפרנסו מאדמתו למעלה מ-200 משפחות של עובדים, עולים חדשים מכורדיסטאן ומצפון-אפריקה, לצד ערבים מהכפרים הסמוכים". כדי להשקות את השטח הרחב, יזמה משפחת טור-סיני את הקמתו של מפעל המים "מפכים", שהיה מפעל טיהור השפכים הראשון בישראל. במפעל טוהרו מי הביוב של השכונות בצפון ירושלים, ובהם השקו את מטעי העמק במשך עשרות שנים. למרבה הצער, לאחר מותו של הסבא ומחלתו של זאב טור-סיני הועברו האדמות למושבי האזור וננטשו לחלוטין. "אחרי מאבקים משפטיים הצלחתי לקבל לרשותי 2% מהשטח, כ-30 דונם בלבד, שהיו שייכים לי על פי חוק", מספר עודד טור-סיני. "בשטח זה הקמנו חווה שמנסה להחיות את החקלאות בעמק הארזים. אנו מגדלים כ-2,500 עצי פרי משלל מינים וזנים, מעבדים את האדמה באופן אורגני, ושומרים על הנוף הטבעי. כל המבנים בחווה מצופים באבנים שסוקלו לפני עשרות שנים בשטח, והם משתלבים בטבע ולא משתלטים עליו. זהו השריד האחרון שנותר לחקלאות עמק הארזים, ואנו מקווים שנצליח להתפתח במשך הזמן, ולהחזיר חלק מהעמק לימי גדולתו". לחץ/י כאן להדרכת וידאו פסלים ומשחקים בנוף הפתוח אפשרות א' - הליכה לאנדרטת התאומים פיגועי הטרור הנוראיים שהתרחשו ביום שלישי ה-11 בספטמבר 2001, הכו את העולם כולו בתדהמה. מראה מגדלי התאומים קורסים בזה אחר זה, נחרט בזיכרונם של מאות מיליוני אנשים, והותיר אלפי משפחות כואבות שאיבדו את יקיריהן. באותו יום צפה האמן הישראלי אליעזר ויסהוף בהתרחשות האסון. מתוך הזדהות עם משפחות הנספים, ביקש ויסהוף למצוא דרך להנציח את האסון בדרכו האמנותית. הרעיון היה להקים אנדרטה ממלכתית, שתביע את ההזדהות של ירושלים עם כאבה של ניו-יורק, ותשקף את הידידות בין ישראל לארה"ב. ויסהוף קיבל את ברכת הדרך מעיריית ירושלים ומהקרן הקיימת לישראל, והחל בהקמת האנדרטה. "חשבתי כיצד ניתן לתאר אסון נורא שכזה ללא שימוש בהמחשות כגון הריסות, גופות וכדומה", כתב ויסהוף בחוברת שיצאה עם חנוכת האנדרטה. "לשם כך בחרתי בדגל ארה"ב שמקופל במספר קיפולים, היוצרים מעין שלהבת זיכרון ואש תמיד". הדגל המקופל למרגלותיו אנו עומדים אכן דומה לנר זיכרון, ומצד שני הוא מזכיר את התמוטטות מגדלי התאומים. בחלק התחתון של האנדרטה ישנו חלון זכוכית, מאחוריו מונח גוש מתכת מעוך שנלקח מהריסות המגדלים. סביב הפסל בחר ויסהוף להציב לוחות זיכרון, עליהם חקוקים שמותיהם של 2,980 הקורבנות של מתקפת הטרור הקשה. מראה הפסל המרשים ואלפי שמות ההרוגים, כשברקע מתרומם הר המנוחות בירושלים, מרגש עד מאוד. אחרי שנתרשם מהאנדרטה, נוכל לחזור באותה דרך בה הגענו, ולהמשיך ללכת לאורך הנחל. האפשרות המומלצת והקצרה יותר, היא להמשיך בשביל צר שיוצא מכאן ויורד היישר לעיינות תלם. כדי למצוא את השביל נצא מהאנדרטה, נפנה שמאלה, ובתוך כ-20 מטר נחפש משמאל שביל צר שעובר בין השיחים, ומסומן בירוק. נתקדם בין עצי אורן מימין לכרם שמשמאל, ונהנה מהנוף שנשקף סביבנו. אחרי 4-3 דקות של הליכה מישורית, מתחיל השביל לרדת במתינות, בפיתולים ובמדרגות סלע קטנות. בחורף ובאביב נהנה מפריחה צבעונית של עיריות, רקפות, כלניות ועצי שקד, שמתבלים את ההליכה בצבעים וריחות. בזמן הירידה יתגלו לפנינו מראות חדשים. ערוצו של נחל לוזה מגיע מימין ונשפך אל נחל שורק, ועל הגבעות שמעבר לו נראה את היישוב מבשרת ציון. העמק הרחב של נחל שורק נפתח לפנינו, בצידו השמאלי פרושים מטעים רחבי ידיים, ובצידו הימני פזורות טראסות ומבנים עתיקים, שמסמנים את מקומו של הגן הלאומי עיינות תלם. מול הגן נבחין באבנים לבנות שמסודרות בכל מיני צורות, זהו פארק 'משחקים באבן' אליו מועדות פנינו. כעבור 12-10 דקות של ירידה נגיע אל עמק נחל שורק, מול הכניסה לעיינות תלם |9|. בנקודה זו יתחברו אלינו אלה שבחרו ללכת בטיילת הפארק. אפשרות ב' - הליכה בטיילת הפארק "המקום בכללו הוא מצוין באווירו הזך והנעים ובמימיו הקלים והמתוקים... ולכן בכל ימי הקיץ יוצאים עשירי ירושלים הישמעאלים לשבת שם באוהלים, ליהנות מאווירו ומימיו... בבואנו בפעם הראשונה אל המקום הזה, בשאפנו את האוויר הזך, ובהריחנו את ריח הפרחים הנעים, ובשתותנו את המים הקלים והמתוקים... התפעלנו עד מאוד". כך תאר יהושע ילין, אבי המושבה מוצא בספרו 'זיכרונות לבן ירושלים', את המקום בו אנו נמצאים. במשך מאות השנים האחרונות משכו אליהם האוויר הצח והמים המתוקים, קבוצות שונות של מתיישבים. במאה ה-16 קם כאן כפר ערבי זעיר בשם בית טולמא, אך הוא ננטש במהלך המאה ה-19. את בתי הכפר והשטח שסביבם רכשו בשנת 1906 הכימאי דב קלימקר והפעיל הציוני אהרון אייזנברג, ממייסדי המושבה רחובות. יחד הקימו השניים מפעל קטן בשם "חרמון", בו ייצרו שמן זית בבית בד, וסבון שהפיקו מן הגפת (השאריות שנותרו מהזיתים אחרי ייצור השמן). במשך חמש שנים ניסו דב ואהרון למנף את יוזמתם, אך היא לא הצליחה להמריא, והמפעל נסגר. גם קבוצת פועלים שהתיישבה כאן כמה שנים מאוחר יותר, לא החזיקה מעמד זמן רב, ונדמה היה כי קללה רובצת על המקום. הדבר לא הרתיע את נציגי תנועת 'המזרחי', שהחליטו לרכוש בשנת 1922 את אדמות בית טולמא, ולייסד עליהן יישוב קטן בן שמונה משפחות. היישוב המתחדש קיבל את השם העברי בית טלמא, ואילו תושביו כינו את המקום "עמק הארזים", על שם עצי ברוש גדולים שצמחו בסמוך, ונדמו להם כעצי ארז. ברבות השנים נדד השם אל העמק כולו, והפך לשם ששגור בפי כל. תושבי עמק הארזים התפרנסו ממלאכות יד שונות, כמו רקמה, ציור ובורסקאות. שתיים מהמשפחות הקימו במבנים העתיקים בית מלאכה לרקמה, ותושב אחר ניצל את מי המעיין ופתח מפעל קטן לעיבוד עורות. אחת הדמויות הצבעוניות ביותר בחבורה, היה הצייר שלמה ידידיה. ידידיה עלה מהונגריה עם משפחתו בשנת 1921, ולמרות שהיה כבר בן 46 הוא לא היסס להקים בתי מלאכה, להיות שותף בייסוד אגודת אמנים עברית ולהתגורר ביישוב המרוחק. דווקא כשהיה נדמה שבית טלמא מתייצבת ומתפתחת, הגיעו פרעות תרפ"ט. ביום שבת, 24.8.1929, בשעה 08:00 בבוקר, יצאו ערבים מהכפר קולוניה הסמוך אל היישוב הקטן. הם יידו אבנים, פתחו באש ואף פצעו בדקירות את יצחק הבורסקאי. רק הודות להתערבותם של שכנים ערבים, נפסקה ההתקפה למשך כמה שעות. בזמן זה הלבישו השכנים את תושבי בית טלמא בבגדים ערביים, ומילטו אותם לבית השכן איסמעיל, שם התחבאו בשעות הלילה. באותו זמן עלו ערביי קולוניה על בתי היישוב, בזזו את תכולתם ושרפו אותם. כל תמונותיו של הצייר שלמה ידידיה נשרפו, ואיתם הטליתות, הפרוכות והתפילין שהוכנו במפעלים הקטנים. במשך היום חולצו תושבי עמק הארזים לירושלים, וחייהם ניצלו. היישוב הקטן חרב וננטש בפעם הרביעית, ונותר עזוב ומוזנח במשך עשרות שנים.
בין בית עתיק לאגם אירופאי דוד טָבְיַא ילין עלה ארצה מפולין באמצע המאה ה-19, והיה אדם יוצא דופן. בזמן שרוב חבריו עסקו בלימוד תורה, הוא ייסד חברת מניות ובנק פרטי, וחיפש מקום בו יוכל לעבד את האדמה. את יהושע, בנו הבכור, השיא דוד לנערה בשם שֵרַח, בת למשפחה עיראקית מיוחסת, דבר שלא היה נהוג באותם ימים. השידוך המפתיע הוליד גם קשר חברי מיוחד בין דוד טביא לחתנו שאול יהודה. בשנת 1860 יצאו השניים מירושלים, ורכשו במשותף חלקת אדמה מערביי הכפר קולוניה, עליו אנו משקיפים. הייתה זו רכישת הקרקע הראשונה של יהודים תושבי הארץ בעת החדשה, והיא פרצה את הדרך לרבות שבאו בעקבותיה. למרבה הצער, כעבור שלוש שנים נפטרו דוד ושאול מסיבות שונות, עוד בטרם הספיקו להתגורר במקום. את האחריות על השטח לקח יהושע ילין, בנו הבכור של דוד, שהיה איש רב פעלים בפני עצמו. בשנים הראשונות דאג יהושע שהקרקע תעובד על ידי פועלים ערבים, והמתין להזדמנות לעשות בה שימוש. הזדמנות זו הגיעה בשנת 1869, כאשר הדרך הסמוכה שמחברת בין יפו לירושלים, נסללה לראשונה. יהושע ילין זיהה את הפוטנציאל המסחרי שטמון בחלקה שברשותו, וכעבור שנתיים פתח במקום 'בית קהווה' (בית קפה) למנוחת הנוסעים בדרך, וחאן עבור אלו שלא הספיקו להגיע לירושלים לפני רדת החשיכה. החאן ובית הקפה שכנו במבנה בית הכנסת בו ביקרנו, כאשר קומת המרתף יועדה לבהמות, ואילו האנשים לנו בקומה העליונה. היה זה המבנה היהודי הראשון שנבנה באזור בעת החדשה, בין עשרות כפרים ערביים. אך ליהושע לא היה די בכך. הוא נטע סביב החאן כרם ובוסתן, ניסה את כוחו בייצור רעפים, ואחרי כעשרים שנה החליט לעבור לגור במקום יחד עם משפחתו. הבית על גגו אנו עומדים הוא ביתה של משפחת ילין, שנבנה בשנת 1890 מאחורי החאן. אל יהושע ושֵרַח הצטרפו שלוש משפחות נוספות, וכך נוסדה המושבה מוצא, המושבה העברית הראשונה בהרי יהודה. לחץ/י כאן להדרכת וידאו המלצה לימות שיא החורף והאביב – הליכה לאורך מאגר בית זית: כמה שנים אחרי בניית הסכר, התברר שהוא אינו ממלא את ייעודו. אמנם הוא יצר מאחוריו אגם גדול שמימיו חלחלו אל תוך הקרקע, אך למרבה הפלא הם לא השפיעו כלל על מאזן מי התהום באקוויפר המבוקש. כדי לעקוב אחר נתיב זרימת המים, הוכנס למי המאגר חומר מיוחד. החומר חלחל עם המים אל שכבת מי התהום, ולמרבה ההפתעה הוא הופיע דווקא במעיינות נחל פרת שבמדבר יהודה, ממזרח לירושלים. אל המקום הוזעקו מומחים להידרולוגיה, שגילו כי המחקר המקדים שנעשה לפני בניית הסכר, היה רשלני ולקוי. ההידרולוגים הבינו שבאזור הרי יהודה קיימים שני קווי פרשת מים: קו פרשת מים עילי-טופוגרפי, וקו פרשת מים תחתי-גיאולוגי. בעוד שמי הגשמים שיורדים באזור זה מתנקזים אל נחל שורק וזורמים מערבה לים התיכון, המים שמחלחלים אל תת הקרקע משנים את כיוונם, וזורמים מזרחה לכיוון ים המלח. למרות כישלון הפרויקט, הוחלט שלא להרוס את הסכר, והאגם המלאכותי נותר בתור אטרקציה תיירותית בלבד. מהסכר נוכל לחזור על עקבותינו, וללכת חזרה בשביל הטיילת אל המכונית שממתינה בסמוך למחלף מוצא. מי שהשאיר מכונית נוספת בצד השני של הטיילת |17| יתקדם עוד 7-5 דקות ויגיע אליה. מידע שימושי בית ילין
המסלול מופיע בסדרת
מסלולים נוספים באיזור
|
![]() דרגת קושי
בינונית.
![]() משך הטיול
8-6 שעות.
![]() אורך המסלול
11-10 קילומטר.
![]() עונה מומלצת
בכל ימות השבוע, ובייחוד בסופי שבוע ובחגים, אז שבילי ההליכה והגנים מלאים מטיילים, והבילוי בהם מהנה יותר. המסלול מומלץ במיוחד בשיא החורף, כאשר השקדיות פורחות ומאגר בית זית מלא במים.
![]() סוג המסלול
חד כיווני.
![]() רחצה במים
יש.
מידע שימושי:
חוות טור סיני בית ילין |